Outbrain

Android App Islam Version Malaysia March 2014

Android App yang boleh di download di Google Play atau app store dibuat dan direka oleh anak tempatan.

1 . Kisah 25 Rasul

Install Kisah 25 Rasul

Kisah 25 Rasul - screenshotKisah 25 Rasul - screenshot

Description
Rasul (Arab:رسول Rasūl; Plural رسل Rusul) adalah seorang yang mendapat wahyu dari Allah dengan suatu syari'at dan ia diperintahkan untuk menyampaikannya dan mengamalkannya. Setiap rasul pasti seorang nabi, namun tidak setiap nabi itu seorang rasul. Jadi jumlah para nabi itu jauh lebih banyak ketimbang para rasul.
Menurut syariat Islam jumlah rasul ada 312, sesuai dengan hadits yang telah disebutkan oleh Muhammad, yang diriwayatkan oleh At-Turmudzi.
Menurut Al-Qur'an Allah telah mengirimkan banyak nabi kepada umat manusia. Bagaimanapun, seorang rasul memiliki tingkatan lebih tinggi karena menjadi pimpinan ummat, sementara nabi tidak harus menjadi pimpinan. Di antara rasul yang memiliki julukan Ulul Azmi adalah Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan Muhammad. Mereka dikatakan memiliki tingkatan tertinggi dikalangan rasul. Rasul terbanyak di utus oleh Allah adalah kepada Bani Israel, berawal dari Musa berakhir pada Isa dan diantara keduanya terdapat seribu nabi.

2. 10 Ayat Surah Al-Kahfi

Install 10 Ayat Surah Al-Kahfi

10 AYAT SURAH AL KAHFI - screenshot10 AYAT SURAH AL KAHFI - screenshot10 AYAT SURAH AL KAHFI - screenshot

Description
Nabi saw bersabda :”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal”. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)
Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam hari Jumaat sebagaimana pendapat Imam Syafi’i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi).
Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terlindung dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dan sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.
Dalilnya adalah hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)

3. Al-Mathurat

Install Al-Mathurat

Al Mathurat - screenshotAl Mathurat - screenshotAl Mathurat - screenshot

Description
Setiap individu baik sebagai pemimpin dalam rumah tangga, masyarakat dan negara serta para pendakwah hendaklah mengamalkan dan menghayati zikir Al-Ma'thurat dengan membaca zikir2 yang diamalkan oleh Rasulullah ini beerti kita telah membentengi diri kita dengan senjata yg kukuh, sehingga terhindar dari gangguan syaitan yang terkutuk.
Oleh sebab itu Al- Syahid Imam Hassan Al Banna telah membina jalan yang baik untuk mengikut sunnah Rasulullah SAW. Beliau telah memilih dan menyusun al- Ma'thurat dgn mengharapkan bimbingan daripada Allah SWT agar terhindar daripada gangguan syaitan yang penuh angkara murka. Maka alangkah baik setiap diri muslim mengamalkan zikir al-Ma'thurat ini pada setiap pagi dan petang, siang dan malam.
Al- Ma'thurat dimulai dengan ucapan " Aku bermohon perlindungan Allah, Maha Mendengar, Maha Mengetahui dari setiap syaitan yang direjam" , mengandungi erti bahawa setiap jiwa kita sebelum melakukan aktiviti harus menyerahkan diri kepadaNya. Ucapan itu juga menunjukkan betapa besarnya harapan seorang hamba kepada Allah, kemudian berusaha untuk terhindar dari sesuatu yang dapat menyesatkan jiwa seseorang dari mengingat Allah...
Bacaan dan zikir yang terkandung dalam zikir Al-Ma'thurat terdapat beberapa keutamaan yang dijanjikan oleh Allah SWT terhadap utusanNya Nabi Muhamaad SAW. Hanya insan yang mengetahui betapa besarnya nilai doa dalam kehidupan jiwa sehingga menghayati dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari.

4. 30 Tokoh Islam Dunia

Install 30 Tokoh Islam Dunia

30 Tokoh Islam Dunia - screenshot30 Tokoh Islam Dunia - screenshot30 Tokoh Islam Dunia - screenshot

Description
Islam sering kali diberikan gambaran sebagai agama yang
rnundur lagi memundurkan. Islam juga dikatakan tidak
menggalakkan umatnya menuntut dan menguasai pelbagai lapangan ilmu. Kenyataan dan gambaran yang diberikan itu bukan sahaja tidak benar tetapi bertentangan dengan hakikat sejarah yang sebenarnya.
Sejarah telah membuktikan betapa dunia Islam telah melahirkan ramai golongan sarjana dan ilmuwan yang cukup hebat dalam bidang falsafah, sains, politik, kesusasteraan, kemasyarakatan, agama, perubatan, dan sebagainya. Salah satu ciri yang dapat diperhatikan pada para tokoh ilmuwan Islam ialah mereka tidak sekadar dapat menguasai ilmu tersebut pada usia yang muda, malah dalam masa yang singkat dapat menguasai beberapa bidang ilmu secara serentak. Walaupun tokoh itu lebih dikenali dalam bidang sains dan perubatan tetapi dia juga memiliki kemahiran yang tinggi dalam bidang agama, falsafah, dan se umpamanya.

5. Surah Al-Mulk

Install Surah AL-Mulk

Surah Al-Mulk - screenshotSurah Al-Mulk - screenshotSurah Al-Mulk - screenshot

Description
Surah Al Mulk (bahasa Arab:الملك ) adalah surah ke 67 dalam Al-Qur’an. Surah ini tergolong surah ‘makkiyah’ yang terdiri daripada 30 ayat. Dinamakan Al Mulk kerana kata Al Mulk yang terdapat pada ayat pertama surah ini. yang bererti ‘Kerajaan’. Surat ini disebut juga dengan ‘At Tabaarak’ yang bererti Maha Suci.
Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia akan menjadi penyelamat dan pendinding dari seksa kubur kepada pembacanya.
Surah Mulk hendaklah dibaca secara istiqamah dengan menjadikan membacanya amalan kehidupan seharian. Ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”

6 . Kisah Sahabat Nabi Muhammad SAW

Install Kisah Sahabat Nabi Muhammad SAW

Kisah  Sahabat Nabi SAW - screenshotKisah  Sahabat Nabi SAW - screenshotKisah  Sahabat Nabi SAW - screenshot

Description
Kisah perjalanan hidup para sahabat yang memperjuangkan Islam sehingga Islam tersebar ke pelusuk dunia.
Dalam Islam, Sahabat Rasulullah S.A.W. (Arab الصحابه;) bermaksud mereka yang hidup semasa zaman baginda lalu mengenali dan menjadi rakan seperjuanganNabi Muhammad s.a.w. semasa mengembangkan Islam.
Terdapat 3 syarat yang wajib yang perlu diambilkira sebelum seseorang itu layak digelar sebagai sahabat nabi iaitu, seseorang yang hidup di zaman baginda dan bersua muka atau mendengar suara baginda (kerana terdapat beberapa sahabat baginda yang buta). Kedua mereka yang beriman dengan baginda iaitu mereka yang percaya dengan kenabian baginda. Yang terakhir adalah mereka yang mati di dalam islam kerana terdapat beberapa orang yang hidup dan bersua dengan baginda serta beriman dengan baginda tetap murtad apabila kewafatan baginda.
For More Detail : http://restinpeaceroo.blogspot.com/

7Islamic Empire Quiz

Install Islamic Empire Quiz

Islamic Empire Quiz - screenshotIslamic Empire Quiz - screenshotIslamic Empire Quiz - screenshot

Description
In the few centuries after life of Prophet Muhammed, Muslim armies poured out into all surrounding areas, bringing the lands from Persia to Spain under their control. With this huge amount of land under their control, the Umayyad (and later, the Abbasid) Caliphates allowed merchants and scholars to travel easily through western Eurasia, bringing goods and knowledge which the Muslims greatly expanded upon through the Caliphate and outward to less advanced regions, such as Western Europe. In 751, paper-making from China made its way to the West through Muslims. Trade introduced Islam to the Africans. In the Middle East, the success of Islam meant that culture would be changed forever. Even after the decline of the Abbasid Caliphate, Islam would remain as one of the base institutions of the region. Future states of the region, such as the Safavid, Seljuk, and Ottoman and Mughal Empires, were all "Islamic Empires".

8. Berita Islam Malaysia Terkini

Install Berita Islam Malaysia Terkini

Berita Islam Malaysia Terkini - screenshotBerita Islam Malaysia Terkini - screenshot

Description
App mengenai isu-isu semasa yang berlaku dalam kehidupan seharian seorang muslim.
Sumber daripada http://restinpeaceroo.blogspot.com/

9. Kisah Para ulama

Install Kisah Para ulama
Kisah Para ulama - screenshotKisah Para ulama - screenshotKisah Para ulama - screenshot


Description
Kisah yang boleh dijadikan pedoman dan teladan kepada pembaca.

10. Kisah Teladan di dalam Islam

Install Kisah Teladan di dalam Islam
Kisah Teladan di dalam Islam - screenshotKisah Teladan di dalam Islam - screenshotKisah Teladan di dalam Islam - screenshot

Description
Kisah teladan di dalam Islam yang memberi pedoman dan motivasi yang boleh menambahkan keyakinan diri.

11. Malaysia Browser

Install Malaysia Browser

Malaysia Browser - screenshotMalaysia Browser - screenshotMalaysia Browser - screenshot

Description
This browser is wholly aimed at ULTRA SPEED!
USE: Malaysia Browser was created for ULTRA rapid search experience - easy and fast internet surfing. Wherever you are - Malaysia Browser always helps you to find information, check email, keep in touch with friend through social networks, book the hotel and etc.
NICE DETAILS: Malaysia Browser now gets an option of adding websites to homepage!
DISTRIBUTION: Malaysia Browser is super fast mobile internet browser with great number of users across more than 130 countries and regions. This product is currently available on all major operating platforms.

12. ShotZombie at CameronHighland

Install ShotZombie at CameronHighland

ShotZombie at CameronHighland - screenshot thumbnailShotZombie at CameronHighland - screenshot thumbnail

Description
Shot the Zombie at Cameron Highland and score as many you can.

13 . Spin the lucky bottle

Install Spin the lucky bottle

Spin the lucky bottle - screenshotSpin the lucky bottle - screenshotSpin the lucky bottle - screenshot

Description
Spin it and do what its tell you to do. Enjoy it.

0 ulasan: